Palaa kohteeseen Treenaminen

Lajit

Agility | Näyttelyt | Palveluskoirat | Ralli-toko | Toko

Yhdistys järjestää eri lajien koulutusta erillisinä kursseina sekä joka viikkoisina harjoituksina niin harrastelumielessä kuin kilpailemaan tähtäävillekin.

Agility

Agility on koiran ja ohjaajan yhteinen liikuntaharrastus, jossa koira suorittaa esteradan ohjaajan ohjaamana. Agility voi olla mukavaa yhteistä tekemistä koiran kanssa tai siinä voi edetä kansainvälisiin arvokilpailuihin asti. Harjoittelun voi aloittaa pennun tai jo aikuisen koiran kanssa, kun harjoitukset suunnitellaan jokaiselle koirakolle sopiviksi. Agility on urheilua ja siksi sekä koiran että ohjaajan lihashuoltoon täytyy kiinnittää huomiota.

Myös aloittelevia harrastajia otetaan mielellään mukaan ryhmiin mahdollisuuksien mukaan, ota siis yhteyttä vastaavaan jos laji kiinnostaa!

Keskiviikkoisin 16:00 – 21:00 (alkeisjatko
Perjantaisin 16:00 alkaen (sekaryhmä)
Sunnuntaisin 12:00 – 17:00

Agilityvastaava
Elsa Pohjalainen
elsa.pohjalainen[ä.t]gmail.com

Näyttelyt

Näyttelytreenit ovat harjoittelua näyttelyitä varten. Harjoituksissa käydään läpi mitä kehässä tapahtuu ja miten koira esitetään. Treenit on tarkoitettu kaikentasoisille näyttelyistä kiinnostuneille koirakoille. Tervetulleita ovat siis sekä vasta-aloittelijat että kehäkonkarit.

Maanantaisin 17:00 – 18:15

Näyttelyvastaava
Nina Vasara
nina[ä.t]nicaron.fi

Palveluskoirat

PK Info
PK tulee sanasta PalvelusKoira.
Palveluskoirakokeeseen kuuluu
1) tottelevaisuusosuus, jossa koiran tulee suorittaa erilaisia hallittavuusliikkeitä ohjaajansa kanssa
2) maasto-osuus joka koostuu kahdesta osuudesta
a) maastolaji, kuten jälki tai haku
b) esine-etsintä, jossa koira etsii yhdestä kolmeen esinettä 50×50 metrin kokoiselta alueelta.
Toisin sanoen palveluskoira-harjoitteluun kuuluu kolme osa-aluetta, joten harrastus on hyvin monipuolinen ja haasteellinen. Harrastus sopii luonnossa viihtyvälle, aktiiviselle koiralle ja omistajalle.

Maastolajeja on useita esim.
Jälki, jossa koira etsii ihmisen tekemän tietyn aikaa vanhentuneen jäljen maavainun avulla ja jäljestää jäljen loppuun osoittaen ohjaajalle jäljelle jätetyt esineet (puiset kapulat). Jäljen pituus vaihtelee vaatimustason mukaan 500 metristä puoleentoista kilometriin. Jäljen päässä ei siis ole ihmistä.
Haku, jossa koira etsii etsintäalueella piilossa olevat ihmiset ilmavainulla ja ilmaisee ne ohjaajalleen. Etsintäalueen koko vaihtelee vaatimustason mukaan 100×100 m:stä 100×300 metriin.
Viesti, etsintäkoe, erikoisjälki…
Näistä, ja monista muista lajeista löytyy lisää tietoa Palveluskoiraliiton sivuilta.

Palveluskoirakokeisiin kilpailuoikeudet omaavat rodut löydät Palveluskoiraliiton sivuilta.
Pelastuskoirakokeisiin ei ole roturajoituksia.

Tiistaisin 18:00 alkaen
Lauantaisin aamu – 12:00 (Mikäli hallilla ei kisoja tai varauksia)
Sunnuntai aamu – 12:00 (Mikäli hallilla ei kisoja tai varauksia)

Maastoharjoituksia sopimuksen mukaan, kysy vastaavalta.

Palveluskoiravastaava
Piritta Hynninen
pirittakarvonen[ä.t]gmail.com

Ralli-toko

Rally-toko on nopeasti suosiotaan kasvattanut laji, joka yhdistää elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista. Tärkeintä on ohjaajan ja koiran iloinen yhteistyö, joka kannattelee 10-20 tehtävän pituisen radan läpi. Tehtävät ovat esimerkiksi erilaisia suunnan ja vauhdin muutoksia, pujottelua, pyörähdyksiä, puolenvaihtoja, peruuttamista, erilaisia asentoja ja niiden vaihtamista. Koko suorituksen ajan koiraa saa ohjata sekä suullisin käskyin että käsimerkein ja kannustaa. Rally-toko on alunperin kehitetty aivan tavallisia koiranomistajia ajatellen ja sen päätavoitteena on saada aikaan koiria, jotka osaavat käyttäytyä hyvin niin kotona kuin yleisilläkin paikoilla. Harrastaa voi siis aivan hyvin vain omaksi ilokseen, jos ei innostu kisailemaan.

Ohjatuissa treeneissä harjoitellaan sekä kokonaisia ratasuorituksia että lajin tekniikkaa. Mahdolliset kurssit muuttavat aikatauluja, joten seuraathan tarkasti ilmoittelua. Ajantasaisin tieto löytyy aktiivisten rally-tokoharrastajiemme Facebook-ryhmästä ”PPKY Rally-tokoilijat”, johon kannattaa liittyä, jos rally-tokon aloittaminen tai treenaaminen kiinnostaa. Toki myös minulta saa kysyä suoraan, jos jokin mietityttää tai mielessäsi on vaikka jokin kurssitoive.

Lisätietoa rally-tokosta, kisaradoista ja liikkeistä www.rally-toko.fi. Tervetuloa mukaan – huvikseen tai tavoitteellisesti!

Rally-tokon omatoimisen ryhmän löydät myös facebookista:PPKY Rally-tokoilijat. Liity rohkeasti mukaan!

Koulutusajat
Torstaisin 17:00 – 18:00 (omatoimiharjoitusaika)
Sunnuntaisin 17:00 – 21:00 (ohjatut harjoitukset)
– ALO / AVO -koirakoille 17:00 – 18:00
– VOI / MES -koirakoille 18:00 – 20:00

Koulutusvastaava
Stiina Vesterinen
stiina.vesterinen[ä.t]hotmail.com

Tottelevaisuuskoulutus

TOKO on lyhenne sanasta tottelevaisuuskoe. Sen tavoitteena on opettaa koiralle hallittua käyttäytymistä ja lujittaa koiran ja ohjaajan välistä yhteistyötä. Se on hyvää tekemistä myös kotikoiralle, sillä hyvin käyttäytyvän koiran kanssa arjessa toimiminen on helpompaa.

Vuoden aikana seuramme järjestää sekä arkitokoharjoituksia että kurssimuotoista lajikoulutusta. Kurssit ovat olleet viimeisimpinä vuosina kovassa suosiossa ja pyrimmekin vastaamaan harrastajien tarpeisiin pitämällä ne koulutus-tarjonnassamme myös jatkossa. Mahdollisuuksien mukaan hankimme myös ulkopuolisia kouluttajia pitämään koulutuspäiviä lajista kiinnostuneille. Kursseja järjestetään eri teemoilla. Niin ulkopuolisten kouluttajien kursseista kuin omista kursseistamme ilmoitetaan etukäteen sekä seuran nettisivuilla että ilmoitustaululla. Kursseille on ennakkoilmoittautuminen rajoitetun koirakkomäärän vuoksi, joten ilmoittauduthan ajoissa, jotta mahdut mukaan.

Harjoituksiin kaivataan myös kipeästi uusia ohjaajia jatkuvan tarjonnan takaamiseksi, joten jos sinulla on kiinnostusta treenien ohjaukseen, ota allekirjoittaneeseen reippaasti yhteyttä! Ei tarvitse olla maailmanmestari ohjatakseen harjoituksia, hommaan opastetaan ja tarvittaessa koulutetaan.

TOKO:n paljon puhuttanut sääntöuudistus tuli voimaan 1.1.2020, kun taas koeohje uudistuu 1.9.2020. Jatkossa koira saa kilpailla yhden vuoden AVO- ja VOI-luokissa saatuaan kolmannen ykköstuloksensa. Jatkossa myöskään veteraani-ikäisellä (yli 8-vuotias) ei ole lainkaan siirtymisvelvoitetta ylempään luokkaan, pois lukien alokasluokasta avoimeen luokkaan siirtyminen, joka on kaikille pakollinen kolmen ykköstuloksen jälkeen. Yli kymmenvuotiaan koiran saa myös jatkossa siirtää VOI- ja EVL-luokista kilpailemaan alempaan kilpailuluokkaan. Liikkeet puolestaan muuttuvat 1.9. AVO-, VOI- ja EVL-luokkien osalta. Alokasluokkaan ei tule muutoksia. Uudistuvat liikkeet löytyvät kennelliiton sivuilta.

Koiran ohjaajan tulee olla kaikissa tokoharjoituksissa yli 12-vuotias ja harjoituksiin
osallistuvalla koiralla tulee olla rokotukset ajan tasalla. Tervetuloa harrastamaan!

Koulutusajat
Torstaisin 18:15 – 18:45 (alle 1-vuotiaat)
Torstaisin 19:00 – 19:30 (yli 1-vuotiaat)
Torstaisin 19:30 -> (Kilpailevat koirakot, itsenäinen vuoro)

5.10.2020 alkaen toko-koulutukset pidetään maanantaisin, harjoitusajat säilyvät ennallaan!

Viikoilla 40 ja 43 ei ole ohjattuja tokotreenejä.

Pakkasraja harjoittelussa -10 astetta

Koulutusvastaava